Selasa, 21 April 2015

Mimpi.

Orang kata, mimpi tu cuma mainan tidur.

Orang kata, mimpi itu cuma hiasan masa kita lena.

Dan orang juga selalu kata, mimpi itu benda yang tak perlu untuk dipandang terlalu besar.


Dengan muncul tanpa jalan cerita, dengan plot-plot yang jauh melompat dan berselirat tanpa ada perkaitan, aku tak nafikan kata-kata mereka. Ada juga yang berkata, mimpi yang kita lalui merupakan satu pengalaman perjalanan roh kita saat jasad sedang berehat. Roh kita bergerak bertemu roh mereka lain yang kita jumpa dalam mimpi. Mungkin juga ada benarnya.

Tapi, mimpi juga pada aku menterjemah rasa paling dalam seseorang manusia. Kau tahu, tak semua benda kau boleh kisahkan pada manusia. Kau faham, tak semua perkara kau boleh ceritakan dengan sahabat, dan kadang-kadang keluarga juga. Dalam hal-hal tertentu, kau selalu jadi manusia terpencil untuk memendam rasa dan cerita. Aku juga macam tu. Selalu, malah sangat selalu bercerita dengan diri sendiri. Bermonolog dalaman. Aku berkawana baik dengan diri sendiri, sebab dia paling faham tiap perkara yang aku rasa.


Jadi, dalam banyak perkara, ada kisah-kisah terpencil yang jauh terperuk dalam ruang kecil, bernama hati. Di situ, semua kisah paling sensitif, kau pendam dan eramkan. Dengan alasan yang macam-macam. Mungkin sebab menjaga hati. Mungkin mahu menjaga perasaan manusia lain. Entah demi memelihara aib sendiri. iyalah, kalau Tuhan bermurah hati memelihara aib yang kita cipta, perlu apa kita mahu menjaja pada manusia, kan? Dan mungkin juga ada perkara yang memang tak perlu untuk kisah cerita, lalu kita biarkan tertanam dalam-dalam. Kita abaikan dengan suasana paling sepi.


Sampailah semua rasa diterjemah. Ringkas tapi rapi.


Dalam sebuah mimpi.



Menjadi seorang manusia berjantina lelaki dan mencongak umur yang lagi berapa hari menginjak ke 1/4 abad, aku kira semua orang menjangka aku untuk berdiri dengan kematangan paling tinggi, juga punyai kestabilan emosi yang kukuh. Faham. Itu yang memang sepatutnya. Itu yang memang aku kena ada pada usia macam ini.


Untuk itu, wajarlah aku untuk menjadi lebih rahsia. Dalam banyak perkara.
Tafsiran manusia itu bezanya jauh melebar.
Kadang-kadang kita bercakap mengenai A.
Cara tafsiran mereka, mungkin mereka membayangkan mengenai 'A' kecil. Atau mereka bayangkan A yang ditulis senget. dan dengan font yang bezanya berjuta. Satu benda itu boleh ada tafsiran yang jauh berbeza.


tapi, tetap juga kita manusia biasa.
ada rasa.
ada emosi.
ada perasaan.
no one can deny that.


untuk kesekian kali memendam rasa rindu, rindu yang sangat mendalam. rindu pada Papa, rindu pada Baba. Papa dah pergi 2 tahun lebih. 3 Jan 2013, Magrib Khamis malam Jumaat, the last moment Tuhan izinkan Papa untuk berada di bumi, sebelum dijemput Ilahi ke alam satu lagi. Baba pula tinggalkan kami pada 12.12.2009, tahun keenam kami kehilangan Baba.


Mana mungkin aku tak rindu pada seorang bapa. Yang sejak kecil bertungkus lumus dengan segala kudrat yang dia ada, besarkan kami 5 beradik. Yang tak pernah merungut dan bersungut tentang payahnya membesarkan 5 anak yang jauh beza karakter dengan keras kepala.


Tak mungkin juga aku tak rindu pada Baba. Atuk yang sangat-sangat-sangat penyanyang. Aku masih ingat, setiap kali balik sekolah, bila nampak selipar Baba ada depan pintu, aku akan menjerit, dan berlari cari Baba dalam rumah. Ada masa Baba tengah tersenyum dengar suara aku, duduk di meja makan. Kadang-kadang, Baba tengah berbaring depan tv. Berehat. Kalau tak, baba tengah tidur atas katil aku. Aku jerit dan dapatkan Baba, salam, cium pipi, cium dahi. Yes, i do all that things sampai Baba tak ada, sampai aku umur 19. Thats how i show my love to Baba.


entah, mungkin terlalu rindu, tiap-tiap malam, aku akan mimpikan mereka. Papa dan Baba. Apa yang muncul dalam mimpi, biarkan aku simpan seorang diri. Cuma itulah, entah apa tafsiran mimpi tu. Aku tak pasti, dan tak mengerti. Cuma syukur, walau sekejap-sekejap, aku tetap dapat jumpa mereka. Mendengar suara mereka, dapat merasa sentuhan mereka, Allahuakbar, lapang sangat dada. Sangat. Dapat lihat senyum mereka, indah. Dapat duduk bersebelah.


Kalau Tuhan jadikan mimpi sebagai medan pertemuan, kerana kasihankan aku yang terlalu rindu, dengan rasa rendah hati, aku amat bersyukur. Amat sangat.


dan kalau-kalau ada maksud tersirat, aku pun kuranglah pasti.

entah-entah tak lama aku juga bakal dipanggil berpulang ke daerah abadi, macam Papa dan Baba. Boleh jadi juga. Tiap jasad yang dipinjamkan roh ke atas mereka, pasti rebah ke tanah menemui Sang Pencipta. itu resam alam yang sejak awal sudah dijanjikan.



Bersedia atau tidak, semua terletak pada kita.




aku, seharusnya dengan segala dosa yang melaut dan menggunung, mestilah tak bersedia lagi.

Ampunkan dosa kami, Ya Rabbi.


2 ulasan: